Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało dane dotyczące wyników globalnego rynku cargo lotniczego w 2024 roku. Rekordowy popyt nie przełożył się jednak na jeszcze większe zyski.
Popyt mierzony w tonokilometrach (CTK) wzrósł rok do roku o 11,3 proc. To oznacza również pobicie rekordowych wolumenów z 2021 roku. W przypadku operacji międzynarodowych popyt CTK wzrósł w porównaniu z 2023 rokiem nawet o 12,2 proc.
Oferowanie dostępnych tonokilometrów (ACTK) wzrosło rok do roku o 7,4 proc. W przypadku operacji międzynarodowych wynik był lepszy nawet o 9,6 proc. w odniesieniu do 2023 roku.
Zyski sektora cargo były niższe o 1,6 proc. w stosunku do wygenerowanych w 2023 roku. Niemniej były wyższe aż o 39 proc. od tych z 2019 roku, czyli jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa SARS-COV-2.
– Linie lotnicze przewoziły więcej towarów niż kiedykolwiek wcześniej. Popyt został wzmocniony przez szczególnie silny handel elektroniczny i różne ograniczenia w żegludze morskiej. Należy jednak też pamiętać o ograniczeniach przestrzeni powietrznej, które zredukowały oferowanie na niektórych kluczowych trasach długodystansowych do Azji. Niemniej udało się utrzymać rentowność na wyjątkowo wysokim poziomie – ocenił Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Szef zrzeszenia szacuje w 2025 roku umiarkowany wzrost na pułapie do 5,8 proc. – Podstawy ekonomiczne wskazują na kolejny dobry rok dla lotniczego cargo. Ceny ropy naftowej są na trajektorii spadkowej, a handel nadal rośnie. Nie ma jednak wątpliwości, że branża lotniczego cargo będzie musiała dostosować się do rozwijających się zmian geopolitycznych. Pierwszy tydzień funkcjonowania administracji prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa pokazał, że jest ona bardzo zainteresowana wykorzystaniem ceł jako narzędzia politycznego, które może przynieść podwójne uderzenie dla lotniczego cargo, zwiększając inflację i zmniejszając handel – ostrzegł Walsh.
Linie lotnicze Azji i Pacyfiku odnotowały wzrost CTK na transporty cargo rok do roku o 14,5 proc. To był najlepszy wśród analizowanych regionów. ACTK było natomiast wyższe o 11,3 proc.
Przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali wzrost CTK na transporty cargo rok do roku o 6,6 proc. To był z kolei najsłabszy wynik ze wszystkich analizowanych regionów. ACTK było wyższe o 3,4 proc.
Linie lotnicze z Europy odnotowały wzrost CTK na transporty cargo rok do roku o 11,2 proc. ACTK było wyższe o 7,8 proc. Przewoźnicy z Bliskiego Wschodu odnotowali wzrost CTK na transporty cargo rok do roku o 13 proc. ACTK było wyższe o 5,5 proc.
Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej wzrost CTK na transporty cargo rok do roku o 12,6 proc. ACTK było wyższe o 7,9 proc. Przewoźnicy z Afryki odnotowali wzrost CTK na transporty cargo rok do roku o 8,5 proc. ACTK było w tym przypadku wyższe o 13,6 proc.
Biorąc po lupę trasy wewnątrz i między analizowanymi regionami tylko w jednym przypadku nie odnotowano wzrostu. Spadek o 4,0 proc. popytu na transporty cargo wykazały połączenia między Afryką a Azją. Dwucyfrowe wzrosty odnotowano z kolei w dwóch przypadkach. 11 proc. wyższy popyt był na połączeniach wewnątrz azjatyckich, a 10,3 proc. między Europą a największym kontynentem globu. Wzrost o 9,1 proc. odnotowano na trasach tylko europejskich, natomiast o 8 proc. między Azją a Ameryką Północną. Wyższy popyt o 7,6 proc. wykazały połączenia między Bliskim Wschodem a Azją, a o 6,1 proc. między Bliskim Wschodem a Starym Kontynentem. Wreszcie na trasach między Ameryką Północną a Europą wzrost był na poziomie 3,4 proc.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.