Partner serwisu
Biznes i przemysł

IATA: Rekordowy popyt sektora cargo w 2024 roku, ale spadły zyski

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
IATA/ Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
IATA: Rekordowy popyt sektora cargo w 2024 roku, ale spadły zyski
fot. Piotr Adamczyk/Katowice Airport
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało dane dotyczące wyników globalnego rynku cargo lotniczego w 2024 roku. Rekordowy popyt nie przełożył się jednak na jeszcze większe zyski.

Popyt mierzony w tonokilometrach (CTK) wzrósł rok do roku o 11,3 proc. To oznacza również pobicie rekordowych wolumenów z 2021 roku. W przypadku operacji międzynarodowych popyt CTK wzrósł w porównaniu z 2023 rokiem nawet o 12,2 proc.

Oferowanie dostępnych tonokilometrów (ACTK) wzrosło rok do roku o 7,4 proc. W przypadku operacji międzynarodowych wynik był lepszy nawet o 9,6 proc. w odniesieniu do 2023 roku.

Zyski sektora cargo były niższe o 1,6 proc. w stosunku do wygenerowanych w 2023 roku. Niemniej były wyższe aż o 39 proc. od tych z 2019 roku, czyli jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa SARS-COV-2.

– Linie lotnicze przewoziły więcej towarów niż kiedykolwiek wcześniej. Popyt został wzmocniony przez szczególnie silny handel elektroniczny i różne ograniczenia w żegludze morskiej. Należy jednak też pamiętać o ograniczeniach przestrzeni powietrznej, które zredukowały oferowanie na niektórych kluczowych trasach długodystansowych do Azji. Niemniej udało się utrzymać rentowność na wyjątkowo wysokim poziomie – ocenił Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Szef zrzeszenia szacuje w 2025 roku umiarkowany wzrost na pułapie do 5,8 proc. – Podstawy ekonomiczne wskazują na kolejny dobry rok dla lotniczego cargo. Ceny ropy naftowej są na trajektorii spadkowej, a handel nadal rośnie. Nie ma jednak wątpliwości, że branża lotniczego cargo będzie musiała dostosować się do rozwijających się zmian geopolitycznych. Pierwszy tydzień funkcjonowania administracji prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa pokazał, że jest ona bardzo zainteresowana wykorzystaniem ceł jako narzędzia politycznego, które może przynieść podwójne uderzenie dla lotniczego cargo, zwiększając inflację i zmniejszając handel – ostrzegł Walsh.

Linie lotnicze Azji i Pacyfiku odnotowały wzrost CTK na transporty cargo rok do roku o 14,5 proc. To był najlepszy wśród analizowanych regionów. ACTK było natomiast wyższe o 11,3 proc.

Przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali wzrost CTK na transporty cargo rok do roku o 6,6 proc. To był z kolei najsłabszy wynik ze wszystkich analizowanych regionów. ACTK było wyższe o 3,4 proc.

Linie lotnicze z Europy odnotowały wzrost CTK na transporty cargo rok do roku o 11,2 proc. ACTK było wyższe o 7,8 proc. Przewoźnicy z Bliskiego Wschodu odnotowali wzrost CTK na transporty cargo rok do roku o 13 proc. ACTK było wyższe o 5,5 proc.

Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej wzrost CTK na transporty cargo rok do roku o 12,6 proc. ACTK było wyższe o 7,9 proc. Przewoźnicy z Afryki odnotowali wzrost CTK na transporty cargo rok do roku o 8,5 proc. ACTK było w tym przypadku wyższe o 13,6 proc.

Biorąc po lupę trasy wewnątrz i między analizowanymi regionami tylko w jednym przypadku nie odnotowano wzrostu. Spadek o 4,0 proc. popytu na transporty cargo wykazały połączenia między Afryką a Azją. Dwucyfrowe wzrosty odnotowano z kolei w dwóch przypadkach. 11 proc. wyższy popyt był na połączeniach wewnątrz azjatyckich, a 10,3 proc. między Europą a największym kontynentem globu. Wzrost o 9,1 proc. odnotowano na trasach tylko europejskich, natomiast o 8 proc. między Azją a Ameryką Północną. Wyższy popyt o 7,6 proc. wykazały połączenia między Bliskim Wschodem a Azją, a o 6,1 proc. między Bliskim Wschodem a Starym Kontynentem. Wreszcie na trasach między Ameryką Północną a Europą wzrost był na poziomie 3,4 proc.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Boeing: Duża strata za 2024 r. Mało zamówień i słabe dostawy

Biznes i przemysł

Boeing: Duża strata za 2024 r. Mało zamówień i słabe dostawy

Piotr Bożyk 28 stycznia 2025

Pożar airbusa A321 Air Busan. Samolot spłonął

Biznes i przemysł

Pożar airbusa A321 Air Busan. Samolot spłonął

Mateusz Kieruzal 28 stycznia 2025

Emirates wznowią loty do Bejrutu i Bagdadu

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

CPK ma nowe prognozy IATA. 32,7 mln pasażerów w 2033 r.

Infrastruktura i lotniska

CPK ma nowe prognozy IATA. 32,7 mln pasażerów w 2033 r.

Łukasz Malinowski 22 stycznia 2025

IATA: Listopad udany dla przewoźników. Problemem dostawy samolotów

Pasażer i linie lotnicze

IATA: 2025 rok z rekordowymi przychodami i poprawą rentowności linii

Pasażer i linie lotnicze

IATA: 2025 rok z rekordowymi przychodami i poprawą rentowności linii

Rafał Dybiński / Łukasz Malinowski 26 grudnia 2024

Pozostałe z wątku:

Boeing: Duża strata za 2024 r. Mało zamówień i słabe dostawy

Biznes i przemysł

Boeing: Duża strata za 2024 r. Mało zamówień i słabe dostawy

Piotr Bożyk 28 stycznia 2025

Pożar airbusa A321 Air Busan. Samolot spłonął

Biznes i przemysł

Pożar airbusa A321 Air Busan. Samolot spłonął

Mateusz Kieruzal 28 stycznia 2025

Emirates wznowią loty do Bejrutu i Bagdadu

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

CPK ma nowe prognozy IATA. 32,7 mln pasażerów w 2033 r.

Infrastruktura i lotniska

CPK ma nowe prognozy IATA. 32,7 mln pasażerów w 2033 r.

Łukasz Malinowski 22 stycznia 2025

IATA: Listopad udany dla przewoźników. Problemem dostawy samolotów

Pasażer i linie lotnicze

IATA: 2025 rok z rekordowymi przychodami i poprawą rentowności linii

Pasażer i linie lotnicze

IATA: 2025 rok z rekordowymi przychodami i poprawą rentowności linii

Rafał Dybiński / Łukasz Malinowski 26 grudnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5